Ajankohtaista

06.05.2024

Ajopäivä Nummen Motocross radalla
Radan kunto ei salli vielä ajamista, seuraava tarkastus ensi tiistaina 14.5.2024 mikäli rata näyttää kuntoutuvan
niin lauantaina 18.5.2024 ajetaan. Heti tiistaina 14.5 laitetaan infoa sekä tarkempi aikataulu.  

_________________________________________________________________________________

01.05.2024

Classic Motorshow 2024 / CMF ry osasto / Husqvarna CR 450 1972

" Heikki Mikkola voitti ensimmäiset MM eränsä 500 cc luokassa Husqvarna CR 450 1972 motocross pyörällä "

Jukka " Jana " Penttilä on saanut Husqvarna 450 CR 1972:n entisöinnin valmiiksi. Hän hankki
pyörän syksyllä 2003 Autjoen Veijolta ja on ilmeisesti vasta kolmas omistaja, Veijo mukaan lukien.
Nelipuolikasta valmistettiin vuosina 1972-1974 ja kokonaismäärä jäi 2000 yksilöön. Malli ei saannut
toivottua suosiota mm, koska " se tärisi niin ettei kuski nähnyt rataa ".
Varsinainen työvaihe kesti noin vuoden. Jana kunnosti koneen talven aikana ja matkalle mahtui
monia ongelmiakin. Mäntä oli pitkän seisonnan aikana ruostunut perinpohjin sylinteriin kiinni. Kun
mitkään liuotukset eivät tehonneet niin Jana joutui kuumentamaan pyttyä Cosan-retkikeittimellä
kunnes pinta kupli. Hän asetti koivuhalon mäntää vasten ja hakkasi sitä kuminuijalla. Ei tehonnut
joten lyömäaseeksi vaihdettiin kirves. Hamarapuolella täysillä, ja johan alkoi liikkumaan.
MP - Racingistä löytyi pyörään standardi koon mäntä, ja Linköpingin rompetorilta taas uusi sylinteri.
Puutuvat pinnapultit ja kaikki tiivisteet löytyivät myös MP- Racingistä suoraan hyllystä. Alussa mainittu
mallille ominainen tärinä pyrittiin tästä pyörästä poistamaan kampiakselin tarkalla rihlauksella, jonka
Mauri Penttilä teki tunnetulla ammattitaidollaan. Hyllystä olisi löytynyt myös uusi kiertokanki, mutta
oma oli niin hyvä ettei sitä tarvittu. Eturatas oli myös kiilautunut kartiolleen kiinni niin tiukkaan että
se oli pakko laittaa katkaisulaikalla lähes halki. Sen jälkeen ratas suostui irtoamaan Kiukkosen Osmon
ao. malliin sopivalla alkuperäisellä HVA - ulosvetäjällä. Jarrupolkimen laakerointiputki menee rungon
läpi, ja se myös oli perusteellisesti jumissa. Parin kuukauden CRC-liuotus ei auttanut, vaan sekin oli
lopulta kuumennettava pillillä punaiseksi, jonka jälkeen väkivalta yhdistettynä taitoon johti toivottuun
lopputulokseen. Takapyörän pinnat aiheuttivat myös harmia. Jana hio pienemmästä pinna-avaimesta
sellaisen että sen sai paikoilleen vain vasaralla naputtelemalla. Kiertämällä samaan aikaan sekä avaimella
että päästä ruuvimeisselillä suostui vain kaksi aukeamaan. Muut piti kuumentaa irti, mutta nipoista jäi
kierteisiinmessinkiä, joka taas piti irrottaa erikseen. Purku puhdistuksineen vei kymmeniä työtunteja!
Huolellisuus kuitenkin auttoi niin ettei hän tarvinnut kuin kaksi uutta pinnaa. Rompetorilta löytyi
Husqvarnaan sopivat MZ:n nipat. Etupyörän kunnostus sujui ongelmitta. Etulokasuojan kiinnike teetti
kuitenkin melkoisesti työtä. Siitä oli sahattu etuosa, ja kun muu ei auttanut, niin hän teki lopulta itse
alkuperäisen kaltaisen käsityönä. Pinnoite - Helin Kellokoskelta pinnoitti pultit, pinnat ja nipat alkuperäiseen
kuntoon. MP - Racingin Pauli Penttilä oikoi takahaarukan. Renkaat ovat pyörässä olleet Trelleborgit, jotka
ovat juuri sellaiset kuin malliin alun perin kuului. Akront-vanteet olivat hyvässä kunnossa, niille ei tarvinnut
tehdä muuta kuin kiilottaa. Toinen Girling-takaiskari oli päästänyt "mehut pihalle" mutta rompetorilta löytyi
uusi. Ohjaustanko löytyi Tauno Örtheniltä, bensatankki Jukka Montolta, numerokilvet Hannu Turuselta,
etulokari Britti-Helmetistä. MC-Servicestä Jana tilasi satulaan uuden pehmusteen ja päällisen, takalokarin
Maguran tupit, tarran ilmanputsariin, vaihde- ja käynnistyspolkimen kumit sekä bensatankin korkin. Pyörän
entisöinnin tarkoituksena oli saada siitä mahdollisimman alkuperäinen. Jana haluaa näyttää pyörän sellaisena
kuin se oli. Tämä yksilö oli säästynyt virityksiltä, kuten takaiskareiden vinoon asentamisen ja erilaisten 
kevennysten aiheuttamilta muutoksilta, ja oli siksi tarkoitukseen sopiva. Ja vaikka lopputulos on todella
upea näyttelypyörä, niin Husqvarna ei ole vain korea ulospäi, vaan myös täysin kisavalmis.

(teksti lainattu) HUSQVARNA CLUB FINLAND Jäsentiedote 1/2005

 ____________________________________________________________________________________

10.04.2024

Harjoitusajopäivä siirretty uusi pv 18.05.2024.

Classic Motocross I harjoitusajopäivä 
Classic Motocross Finland ry ajokausi avataan lauantaina 18.05.2024 Nummen Motocross radalla Ohkolassa
alkaen klo 11.00 kokoontuminen rata-alueelle voi alkaa klo 10.00 jälkeen. Tervetuloa kaikki Classic Motocross
harrastajat ajamaan tai testaamaan pyöriä ennen varsinaista kilpailukauden alkua joka starttaa jo 25.05.2024
Imatralla. Osallistumismaksu harjoitusajopäivään on 20e per kuljettaja. Rata-alueella on totuttuun tapaan
saatavilla Nummen Motocross radan toimesta purtavaa ja juotavaa joten omia eväitä ei välttämättä tarvita.

Toivotaan paikalle myös minicross (50 cc) ja 80 cc nuoria ja vanhempiakin ajajia pyörineen rataa kiertämään.
Minicross ja 80 cc pyörien ikä on 2000 ja vanhemmat.

Ajetaan säännösten mukaan ja mukaisilla varusteilla turvallisesti myös toiset huomioiden
ja nautitaan Classic Motocross harrastuksesta (ajoaika klo 11.00 - 16.00). 

Ilmoittautuminen
Jos mahdollista niin laittakaa s-postia tai soittaen kilpailu numero ja pyörän luokka (ikä) niin voidaan etukäteen
suunnitella aikataulullisesti ajoryhmät valmiiksi (ilmoittautuminen ei pakollista). 

HUOM: Huonon ajokelin sattuessa varapäivä on lauantaina 18.05.2024 (ajetaan varapäivänä).  

Tiedustelut: Classic Motocross Finland ry / cmf.tiedotus@gmail.com puh 046 6424271 Jouni Pesonen 

_________________________________________________________________________________

15.03.2024

CMF ry vuoden 2024 hallitus tiedottaa
Edelliskausina on pääasiassa ajettu kilpaa ja kerhon talous ja sen hoito on jäänyt hoitamatta joka johti viime
hallituskaudella vielä hallituksen hajoamiseen. Kaudelle 2024 saatiin CMF ry vuosikokouksessa jäsenistön
päätöksellä kokoon uusi hallitus joka on jo yhden tulevan kauden 12 hallituskokouksesta saanut pidettyä.
Töitä on hallituksen sisällä jaettu kaikille mahdollisimman tasapuolisesti jotta saataisiin kerhon asiat kääntymään
pikkuhiljaa oikeaan suuntaan. Toivotaan jäsenistöltä jaksamista sekä uskoa Classic Motocross Finlandin uuteen
nousuun tuon menneen notkahduksen ja taloudellisesti vieläkin vaikean ajan jälkeen. Tulevana kautena on jo
luvassa 2-3 Classic Motocross Cupin osakilpailua sekä 2-3 ajoharjoittelu päivää sekä ollaan myös mukana Lahden
Classic Motorshow 2024 näyttelyssä omalla osastolla joten parempaa jo luvassa.

CMF ry hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa, jos jäsenistöllä asioita joita halutaan viedä hallituksen käsittelyyn
tai muuta infoa kerhoasioihin liittyen niin laittakaa s-postia. cmf.tiedotus@gmail.com 
Hallitus 2024 kokoonpano löytyy Yhteystiedot sivulta.

__________________________________________________________________________________